Живопис, малярство — вид пластичного мистецтва, створення зорових образів за допомогою фарб, нанесених на будь-яку поверхню: натягнуте на раму полотно, папір, поверхню стін, посуд тощо. Зазвичай, фарба або інші пігменти наносяться на поверхню за допомогою пензля, однак можливе й використання інших засобів, як-от аерографи, ножі або губки.
Як і інші різновиди мистецтва, малярство може виконувати
гносеологічну, аксіологічну, сугестивну, виховну, компенсаторну,
комунікативну та гедоністичну функції. Фантазія художника дозволяє створювати за допомогою сполучення статичних за своєю природою малюнка й кольору складні сюжети, насичені емоціями й відчуттям динаміки композиції
або, навпаки, образи абсолютно статичні, «викликаючи у глядача живу
ілюзію реальної просторовості…предметів та їхнього оточення».
Зміст
1 Історія малярства1.1 Історія українського малярства
1.2 Перелік мистецьких напрямів за алфавітом
2 Жанри малярства
2.1 Ієрархія жанрів
3 Засоби художнього вираження у малярстві
4 Функції малярства
4.1 Гносеологічна функція
4.2 Аксіологічна функція
4.3 Сугестивна функція
4.4 Виховна функція
4.5 Компенсаторна функція
4.6 Комунікативна функція
4.7 Гедоністична функція
5 Малярство і семіотика
Коли відносно української скульптури з непохитною
певністю можемо твердити, що вона практикувалася на Україні ще за часів
передхристиянських (бо як від монументальної, так і від дрібної скульптури тих
часів зосталися твори, що дійшли до нас і які пильно збирають археологи), то
щодо українського малярства, здається, теж треба припустити, що воно так само
на Україні практикувалося в добі передхристиянській, але ця наша думка не може
бути висловлена так само певно, категорично, а мусить залишатися швидше в
характері припущення, й то дуже імовірного, а не категоричного твердження.
Мабуть, українське малярство, бодай як засіб декорації, таки існувало ще в
часах передхристиянських, та пам’яток його до нас не дійшло, бо мальована
кераміка, яку збирають археологи, ще не є малярство, хоч обумовлює в малярів,
що ту кераміку розмальовували, певне вміння рисунку. Декораційні мальовила
грецького типу, що збереглися в мізерних останках у Південній Україні, є
пам’ятками надто специфічними й то швидше пам’ятками грецького малярства на
українській території, ніж дійсно українського. Академік Айналов, який всіма
можливими аргументами доводить, що в передхристиянську добу в Україні вживалося
малярство, мусить обмежуватися посередніми доказами, бо все ж безпосередніх для
ствердження свого переконання не має. Отже, ми припускаємо, Що, мабуть,
малярство в часах передхристиянських на Україні існувало, але непохитно довести
цього не можемо. Тим самим і не знаємо, який воно мало вигляд і характер та які
були його особливості.
Категорично можемо говорити про малярство на Україні,
вже пов’язане з християнським культом, найстарші пам’ятки якого дійшли до нас
від X ст. В Україну малярство прийшло у формах малярства візантійського стилю,
хоч, можливо, і не з держави візантійських імператорів. По всій Європі в тих
часах, аж кінчаючи XIII ст., а подекуди й довше, малярство було візантійського
стилю. Це малярство, хоч і виросло безпосередньо з малярства античного, але
перейшло дуже велику еволюцію, дуже сильно модифікувалося, навіть основи
малярського світовідчування радикально змінило. Коли старе класичне малярство в
своїй засаді було реалістичним і частіше життєрадісним, то християнське
малярство якраз із цими засадами рішуче порвало й замість принципів реалізму
перейшло на принципи стилізації декоративності та замість життєрадісності
повернулося до принципів аскетизму. Такий перехід дався не легко, але до X ст.,
коли християнське малярство прийшло в Україну, цей процес уже був майже
закінчений.
Треба пам’ятати, що взагалі в християнстві були
сильні вагання — чи припускати скульптуру й малярство як галузі християнського
мистецтва, чи їх зовсім заборонити. Пригадаймо, що кількома хвилями й
наворотами здіймалися ріки іконокластів (іконоборства) й питання, чи можна
припускати в християнському культі зображення божества, дуже гостро
дебатувалося. Взагалі однобожні релігії семітського походження здебільшого не
дозволяють ні скульптурного, ні мальованого зображення божества, тож ні ікон,
ні інших зображень божества немає ні в магометан, ні в жидів. Коли в християн
зображення божества збереглося, то виключно завдяки глибокій творчій праці, яку
в виробленні стилізованих форм для зображення божества перевело візантійське
мистецтво. Справа ускладнювалася тим, що людина взагалі не може уявити божество
інакше, як у формах людських. А відповідно до аскетичного світогляду людина є
сосудом гріха; форми людини й усіх членів людського тіла — це, за
середньовічним християнським світоглядом, форми наскрізь гріховні й ,сотворені
для гріха. Отже, перед мистецтвом виступила глибока філософська колізія: як
поняття божества, себто безгрішності, втілювати, представляти в гріховних
формах людського тіла. Й послідовні фанатики мали нахил заборонити зображення
божества, тим більше, що вони ж із запалом нищили зображення античних богів,
виконані іноді в ідеально прекрасних людських формах, глибоко вистудіюваних в
античному мистецтві. Зовсім логічне було обурення християнських фанатиків від
спроб у тих самих формах античного мистецтва (а іншого культурний світ не знав)
відтворювати й зображати християнського бога. Й коли візантійське мистецтво
все-таки зберегло для християнства право зображення божества, то цим самим воно
врятувало для християнських народів пластичне мистецтво, але для цього, зовсім
зрозуміло, воно мусило радикально відвернутися від принципів античного
мистецтва й заступити їх зовсім іншими принципами, що відповідали
християнському культу. Коли форми людського тіла наскрізь гріховні, то
візантійське мистецтво так мусило було стилізувати й модифікувати ці форми, щоб
вони були або зовсім виснажені, або, ще краще, їх так закрили одягом, щоб вони
по можливості й не вирисовувалися під одіянням. Коли тіло, є сосуд гріха, то,
представляючи божество у формах людського тіла, треба було знищити по
можливості все тілесне й, навпаки, показати все. духовне або те, що може бути
одухотворене. Тому в зображеннях візантійського мистецтва ми здебільшого бачимо
постаті, все тіло яких закрите від голови до п’ят великими одіяннями, й
непокритими здебільшого залишаються лики та кінці рук і ніг. Руки й ноги
здебільшого вистилізувані — витончені й неприродно витягнуті і представлені
підкреслено виснаженими. Лики здебільшого теж виснажені, з витягнутими тонкими
носами, непропорційно малими вустами, зате з великими, широко відкритими очима.
Вуста теж знаряддя гріховне, а тому зменшуються, очі ж — якраз той орган, за
допомогою якого можна віддати найбільше вдуховлення того божества, що заложено
в людині. Отже, в основі стилізації візантійського мистецтва заложене
стремління, представляючи божество в людських формах, представляти ці гріховні
форми так, щоб вони можливо менше нагадували людські форми, а були, так би
мовити, формами абстрактними.
Візантійське малярство мусило справитися з парадоксом
зображувати тіла так, щоб вони виглядали безтілесними. І з таким, здавалося, не
до виконання завданням візантійське малярство справилося, справилося
кількавіковою працею, вистилізовуючи людські форми, стараючись забути
спокусливі життєрадісні форми античного світу, а вистилізувавши їх,
візантійське мистецтво мусило їх декораційно розмістити, щоб окремі постаті
розміщувалися в небесній гармонії, а не в життєвому безладі. Тому візантійське
мистецтво в стилізації й декораційності осягло виїмкових успіхів і до цього
часу імпонує цими своїми рисами. В пізніших віках, в модерні часи виринали течії,
що стреміли наблизитися до візантійської стилізації та декоративності, але
ніколи не могли наблизитися до справжньої величі візантійського малярства, що
свою стилізацію й декоративність плекало століттями, напружуючи всі творчі
мистецькі сили. Й це високе візантійське малярство прийшло в X ст. в Україну.
Прийшло воно в двох відозмінах — у формах малярства монументального, себто
декораційного розмальовування на стінах, і в формах малярства «книжкового»,
себто у формах мальованих рисунків в текстах книг («мініатюр»). Монументальне
малярство, у свою чергу, прийшло в двох технічних видозмінах: У формі стінного
малювання й формі мозаїки, себто образів, намальованих по стіні й
викладених різнокольоровими шматками каміння, скла й смальти (штучних різнокольорових,
спеціально для мозаїки вироблених камінців).
Стінне малювання в нас здебільшого називають
фресками, так Що монументальне малярство ділять на мозаїки та фрески.
Але назва «фреска» в Україні зовсім несправна й її краще не вживати, бо
фрескою (малюванням all’fresco) по-італійськи називають спосіб малювання на
стіні по свіжому тинку: коли на стіну накладається свіжий тинк, то зразу ж,
поки він не висох, розмальовується так, що тинк на стіні висихає разом із
малюванням. Очевидно, таке малювання дуже тривале й тримається на стіні, поки
тримається тинк. Та техніка цього малювання дуже складна й через те поза
Італією дуже рідко де зустрічається. Здебільшого поза Італією, а в нас в
Україні завжди, коли розмальовували стіни, то розмальовували їх по сухому тинку
— all’secco. Цей спосіб малювання по стінах не такий тривалий, але в нас уміли
дуже добре тинк приготовляти й вигладжувати для малювання, так що в нас як
мозаїка, так і стінні малювання вже витримали тисячі років і, ясна річ, тривали
б і далі, другу тисячу літ, на славу нашого мистецтва, якби сучасна
більшовицька влада на Україні навмисно їх не нищила, починаючи від 1935 р. Від
того часу про деякі малювання й мозаїки, й то найкращі й найцінніші, доводиться
говорити, спираючись на фотографії, бо модерні варвари їх понищили.
Перелік мистецьких напрямів за алфавітом
- Академізм
- Ампір
- Ар нуво, тобто модерн
- Бароко
- Караваджизм , різновид стилю бароко
- Готика
- Дадаїзм
- Еклектика (в архітектурі, тобто історичні стилі в суміші)
- Імпресіонізм
- Класицизм
- Кубізм
- Натуралізм
- Прерафаелізм
- Примітивізм
- Романський стиль або романіка
- Реалізм
- Символізм
- Фовізм
Немає коментарів:
Дописати коментар